Scheiden: ‘Ik ga door totdat iedereen alles begrijpt.’

mediator Scheidingsprocedure Comments Off , , , ,

Els Maane, scheidingsmakelaar

Els Maane uit Haarle is scheidingsmediator. In de driehoek Zwolle-Nijverdal-Deventer begeleidt ze echtscheidingen, zodat mensen zonder wrok uit elkaar gaan.

‘Mensen weten lang niet altijd waar ze aan beginnen bij een scheiding”,

stelt Els Maane. „Er komt zo veel op ze af. Zowel financieel als juridisch moet er van alles geregeld worden, terwijl de emoties soms nog behoorlijk aanwezig zijn.” Als scheidingsmediator probeert Maane ze te helpen om alles op een rij te zetten en zo het leed van een scheiding te verzachten. Het doel? Duidelijkheid in gemaakte afspraken en voorkomen van een dure stap naar de rechtbank. Partners moeten er bij Maane aan tafel uitkomen.

Dat vergt naast kennis van zaken op financieel en juridisch gebied ook empathisch vermogen van de Haarlese scheidingsmakelaar. „En dat maakt het nou zo boeiend. Soms volgen er bij een gesprek wel eens waterlanders, soms loopt er wel eens iemand boos van tafel. Inspelen op emoties is een belangrijk onderdeel van het werk. Los van of je de kennis in huis hebt, is het ook belangrijk dat je dit werk ook echt wilt doen.”

Voor Maane kwam dat besef in 2009 toen een vriendin ging scheiden. Ze vroeg Maane, die destijds in de financiële dienstverlening werkzaam was, om haar te helpen bij het uitzoeken van bepaalde zaken. „Ze zag me enthousiast worden. ‘Je vindt dit leuk, hé?’, vroeg ze. ‘Waarom maak je er je beroep niet van?’ Dat heb ik vervolgens gedaan.”

Maane: „De afgelopen jaren is het aantal scheidingen redelijk stabiel gebleven. Maar in vergelijking met vroeger wordt er tegenwoordig toch anders naar scheidingen aangekeken. Het taboe is er wel af. Ik denk dat dat goed is. Als je niet meer gelukkig bent met elkaar heb je nu de mogelijkheid om afzonderlijk van elkaar wel gelukkig te worden. Vroeger werd er toch anders naar gescheiden mensen gekeken.”

Belangrijk voor partners die willen scheiden en zich bij Els Maane Mediation melden is dat ze bereid zijn met elkaar in gesprek te gaan. „Dat is de basis. Als ze elkaar niet meer in de ogen willen kijken, kan ik niets voor ze doen.”

Bij de meeste gesprekken die Maane voert met haar klanten zijn beide partijen aanwezig. „Een heel enkele keer praat ik met één van beiden. Scheiden is iets waar je samen uit moet komen. Natuurlijk ontstaat er soms spanning. Het komt voor dat partijen op bepaalde punten lijnrecht tegenover elkaar staan. Kinderen bijvoorbeeld. Het is beter om dan met elkaar daar over te praten. Ook als emoties hoog op lopen. Ik ben neutraal en wil ook dat mensen mij zo zien. Soms is dat niet het geval. Dan heeft één van de twee partijen het idee dat ik de ander voortrek. Dat merk je bijvoorbeeld aan de manier van reageren. Dan probeer ik zo snel mogelijk te achterhalen waar dat gevoel vandaan komt. Empathisch vermogen is in dit beroep essentieel.”

Klanten van Maane komen uit alle leeftijdscategorieën. Van twintigers tot zestigplussers. Als Maane met beide partijen een compromis heeft gesloten, gaan de scheidingspapieren via de met haar samenwerkende advocaat naar de rechtbank. De scheiding kan dan zonder een langdurige juridische procedure officieel gemaakt worden. „Ik leg mensen uit hoe een rechter kan bewegen binnen de wet in hun kwestie. Meestal zien ze dan wel in dat er een compromis moet worden gesloten.”

Tot nu toe wist Maane telkens een dure rechtsgang te voorkomen. „Het zal best nog wel eens kunnen voorkomen dat mensen nadat ze bij mij zijn geweest toch naar de rechter stappen. Maar dan zal het een uitzondering zijn.”

De meeste klanten van Maane komen via internet en  mond-tot-mond reclame bij haar bedrijf terecht. Hoewel ze de meeste klanten maar één keer in hun leven tegenover zich heeft, is binding wel degelijk belangrijk. Daarom moet iedereen met een goed gevoel van tafel stappen en is het belangrijk dat ze begrijpen waarom bepaalde beslissingen uitvallen zoals ze uitvallen. Gemiddeld duurt het twee tot tweeënhalve maand voordat een scheiding onder de rechter komt. „Het klinkt misschien raar, maar als mensen tevreden zijn over mij, kunnen ze voor mij ook mond-tot-mondreclame maken.

Ik wil dat ze tevreden zijn met wat  ik voor ze heb gedaan. Ik ga door totdat iedereen alles begrijpt. Ze mogen me ook altijd bellen. Het kost misschien meer tijd, maar ik neem geen genoegen met: ‘Els zegt het, dus zal het wel zo zijn’.”

Maar geld verdienen met het leed van anderen, voelt dat niet vreemd? „Mensen hulp bieden zie ik niet als leed. Ik verzacht juist het leed in plaats van dat het groter wordt. Als partijen er goed uitkomen, kunnen ze een nieuwe start maken. Je moet over een scheiding heen kunnen kijken. Scheiden betekent ook een nieuwe start.”

 

 

Artikel is gepubliceerd in de “TC Tubantie, editie Reggestreek”, donderdag 10 oktober 2011
Artikel door: Jasper Bunskoek. Foto: Bert Kamp.